9 - Min tro


♥♥♥ Kommentarer 0
Jag tror inte på gud. även om jag är både döpt och konfirmerad. asså jag tror inte på GUD och allt som står i bibeln osv. men jag tror ändå att det finns någonting mer än oss här i världen. Så jag antar att jag tror på gud, men inte GUD i bibeln lixom. Jag tror att man måste ha tro egentligen. Om så bara på hoppet, kärleken, you name it! Utan en tro är man ingenting. Att kunna ha hopp i svåra situationer är nog väldigt stort och svårt egentligen. Men nödvändigt för vår existens och överlevnad.

Men samtidigt som jag tror att det finns något mer, något annat som är större/mäktigare än vi människor så tror jag ändå att vi är vår egna gud. Vi skapar till viss del våra egna öden och vår egen framtid genom de val vi gör. De formar oss som människor. Tillexempel formas vi av de vänner vi väljer att umgås med.

Men visst, en del saker kan vi inte välja. Vilka föräldrar vi ska ha, vart vi ska växa upp, vilken kultur vi växer upp i. Men vi väljer ändå att lyssna på våra föräldrar eller inte. Göra som dom eller inte. Vi väljer hur mycket vi vill påverkas av vår omgivning, följa mönster och osynliga regler.

Så jag tror, att det finns Något men samtidigt är vi våra egna gudar.

Och samtidigt som det så är vi väldigt "utsatta" och maktlösa  i den här världen. Vi kan inte påverka tsunamis, orkaner, jordbävningar och andra naturkatastorfer. Men vi kan starta revolution och få med oss ett helt land. Tack vare vår förmåga att välja och känsla för vad som är rätt, vad som är fel. Det är rätt fantastiskt faktiskt.


Det enda vi egentligen VET att vi kommer att dö.


Min konfirmation 2007. En av mina närmaste kompisar bredvid, Arijana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0