Mitt synfel och hur jag blev av med det..


♥♥♥ Kommentarer 0

När jag var ca 2-3 år så fick jag glasögon för att jag var närsynt eller långsynt (minns inte vilket och kommer aldrig ihåg skillnaden..) och hade brytningsfel. Så när jag tog av mig glasögonen och tittade på tex. mamma så såg jag två av mamma.. lite knepigt att förklara och säkert svårt att föreställa sig men så var det.

Fick höra av ögonläkare (när man är liten går man inte till optiker utan till lasarettet/vårcentralen) att jag inte skulle behöva glasögon längre vid antingen 7 eller 10års ålder. Då borde ögonen ha vuxit ifatt och felen rättats till. Visst blev min syn bättre men aldrig tillräckligt bra för att inte behöva glasögon..

Jag använde glasögon varjedag fram tills jag var ungefär 13-14 år och hade precis börjat 8an. Jag hade tröttnat på glasögonen och ville prova att ha linser. Provade det i ca 2 veckor men jag fick aldrig till den där tekniken att få in dom och tröttnade på att sitta med helt rinnande och irriterande ögon pågrund av det, en kvart innan jag skulle till skolan varje morgon..

Så jag sket i det. Både glasögon och linser. Mer än ett år så använde jag ingenting av dem. Det var så himla skönt att slippa, men självklart märkte jag av mina ögonfel.

När jag gick i nian var det flera jag kände som provade på färgade linser. Det ville ju jag med såklart och när jag sa det till mamma tyckte hon det var en bra idé om det var det som krävdes för att få mig att använda linser. Så vi gick till optikern och gjorde syntest och allt sånt där.

Optikern kollade mina ögon och jag fick säga "bättre" och "sämre" om skärpan på olika bilder. När testet var slut så säger optikern såhär:

-"ja..egentligen behöver du ju inte några glasögon eller linser alls.." 

NEHE?? Nu när jag äntligen bestämt mig för att ge mig fan på det också. Menmen, skönt ändå. Men hur illa är det inte egentligen att mina ögon blev bra av att INTE använda glasögon eller linser på ett år? Känns lite motsägelsefullt.. jaja. Men jag ville ju ha färgadelinser ändå, jag ville ju prova! Tyvärr fick jag betala det själv då mamma inte tyckte det var lika nödvändigt nu när jag inte BEHÖVDE dom längre haha...

Jag provade bruna linser i ca 2 månader. Men fick mest höra att jag passade bättre i mina blå. Och visst, naturligt är alltid finast. Men jag har alltid tyckt bruna ögon är så himla himla fint.

Har dock märkt av att jag har fått svårare att se på långt håll nuförtiden.. så nu är jag inne på glasögon igen, haha!
Provade bågar inne på Specsavers och gillade dom här. Jobbigt bara att de kostar ett par tusenlappar..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0