Nick Brandt & Big Life Foundation


♥♥♥ Kommentarer 3
soooo, nick brandt är fotografen jag skriver om i min tidning. han har fotat djur i afrika och har även grundat stiftelsen Big Life Foundation som värnar för de afrikanska djurens rätt till överlevnad. Tjuvskytte är väldigt vanligt och det är främst det som den här stiftelsen motverkar. Himla bra tycker jag! Vill man läsa mer eller tillochmeddonera pengar, kolla in: http://www.biglifeafrica.org/donations!




Bilder lånade ifrån: http://www.nickbrandt.com/

Fakta jag hittade men som inte är relevant i mitt magasin men som jag tyckte var viktig ändå:

”De flesta av elefanterna på mina foton är nu döda, på grund av tjuvskyttar. Med detta i åtanke insåg jag att jag inte längre kunde se förstörelsen av detta extraordinära ekosystem och dess djur. Så i september 2010 bildade jag den ideella organisationen Big Life Foundation.” Detta har Nick själv skrivit på Big Life Foundations hemsida. Amboseli, som ligger precis på gränsen mellan Kenya och Tanzania, är platsen för stiftelsens storskaliga projekt, vars mest spektakulära elefantpopulationer snabbt minskar på grund av tjuvskyttar och en ökande konflikt mellan människor och natur. Flera fullt utrustade team av anti-tjuvjakts ”soldater” har placerats i de kritiska områdena i hela 2 miljoner tunnland, dvs. 8100 km2. Inom bara 8 månader sedan starten har Big Life anställt 120 personer, exklusive ”soldaterna”. Med 14 nybyggda utposter, 13 fordon, med den senaste tekniken för mörkerseende och övervakning, och ett stort och mycket viktigt nätverk av informatörer har en hel del lyckade insatser kunnat genomföras. Som t ex ett antal viktiga arresteringar av några av de värsta tjuvskyttarna i regionen. Därmed har Big Life snabbt kunnat få ut ett starkt budskap till andra tjuvskyttar om att numera är det en mycket större risk att arresteras. Dock fortsätter tjuvjakt oberört inom de områden som Big Life inte har någon närvaro. Även om stora framsteg har gjorts, behövs antalet ”soldater”, läger och fordon fördubblas bara i Amboseli ekosystemet. På hemsidan skriver Nick även: ”När vi har uppnått vårt mål om en stabil och hållbar verksamhet på lång sikt i regionen, kan vi börja fördela medel till andra områden i östra Afrika som har akut behov av hantering av den växande tjuvjaktskrisen. Eftersom efterfrågan på elfenben, noshörningshorn och andra delar av djur fortsätter att växa kommer det finnas många som inte kan motstå att tjäna enkla pengar ur att döda dessa oersättliga varelser.” Han fortsätter: ”Afrika är Afrika på grund av djuren där. Elefanter, lejon, giraffer, geparder, noshörningar – de är alla ikoniska varelser som har ett kraftfullt, djupt, känslomässigt och mystiskt grepp över vår fantasi. Men vi kan inte längre ta deras närvaro för given. I den här takten av nästa generation, kommer de att vara borta. Och Afrika utan sina djur är en kontinent fråntagen sin själ.”



Kommentarer
Postat av: Sötko

Och han tar sjukt grymma bilder! Antar att du vet om hans utställning på Fotografiska just nu?

2011-10-25 @ 00:31:10
URL: http://svartgummianka.blogspot.com/
Postat av: jolin

var på fotografiska idag och såg han utställning :)

han bilder är såå jäkla bra!

saknar dig föresten.. puss :***

2011-10-25 @ 21:14:49
Postat av: Julia

Sötko: jo det var så jag fick reda på att han fanns haha;) behövde en fotograf till magasinet, så kollade upp fotografiskas aktuella utställare;)

Jolin: skulle galet gärna vilja se den!! saknar dig meed!!<3

2011-10-26 @ 00:14:43
URL: http://foreverjuly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0